Gal/Nierstenen

Bij mij in de praktijk ben je aan het goede adres voor de begeleiding van galstenen. Het behelst een leverreiniging, wat een relatief eenvoudige manier is om de galwegen in de lever te reinigen. Deze galgangetjes kunnen verstopt raken door allerlei toxische stoffen die de lever moet verwerken. Die verstoppingen veroorzaken diverse klachten.
Ook voor de leverreiniging geldt, eerst een anamnese want niet iedereen raad ik een leverreiniging aan.

Het reinigen van de lever - het grootste ontgiftende orgaan in ons lichaam - en de nieren, het uitscheidingsorgaan voor urine, is één van de oudste en één van de effectiefste kuren ter wereld. Het reinigen zorgt voor een betere spijsvertering en daardoor een betere stofwisseling. Langdurige obstipatie verdwijnt en de stoelgang herstelt zich.
Na de kuur merkt u dat uw allergieën verkleinen, huidziekten afnemen, pijnen verminderen en dat u meer energie heeft. Kortom, u voelt zich fitter en beter.

Eén van de belangrijkste taken van de lever is om ongeveer 0,7 liter gal per etmaal te produceren. De door de lever geproduceerde gal komt via talrijke galgangen, de grote leverbuis en de galblaasbuisjes terecht in de galblaas. Zodra de dunne darm gal nodig heeft voor de vertering van vetten, trekt de galblaas zich samen en stroomt de opgeslagen gal in de twaalfvingerige darm.
De nieren zijn het belangrijkste orgaan van het urinewegstelsel. Behalve dat de nieren schadelijke stoffen uitscheiden, helpen zij de bloeddruk op peil te houden en spelen zij een rol bij het regelen van de zuurgraad en het gehalte aan mineralen in de lichaamsvloeistoffen. Daarnaast kunnen de nieren ook hormonen vormen en zijn zij een belangrijke schakel bij het actief maken van vitamine D.
De werking van de nierbuisjes staat voor een deel onder invloed van hormonen, te weten het antidiuretisch hormoon (ADH, ofwel vasopressine) uit de hypofyse en het aldosteron uit de bijnierschors. Deze hormonen regelen achtereenvolgens de hoeveelheid water en de hoeveelheid natrium die uiteindelijk in de urine terechtkomen. Het antidiuretisch hormoon wordt door de achterkwab van de hypofyse vrijgemaakt als het bloed te weinig water bevat (bijvoorbeeld doordat iemand veel transpireert of zeer zout heeft gegeten). Het effect is dat de urine weinig water bevat ofwel sterk geconcentreerd is. Bij overmatig drinken zijn de lichaamsvloeistoffen juist te 'waterig'. In dat geval wordt weinig ADH gevormd en blijft er in de nierbuisjes veel water achter. Door de overvloedige vorming van verdunde urine raakt het lichaam het teveel aan water weer kwijt.

Steenvorming

Bij veel mensen vindt vorming van steentjes in de galgangen plaats zonder dat men dit merkt. Omdat galsteentjes poreus zijn kunnen bacteriën, virussen en parasieten zich erin nestelen en op deze manier een haard vormen voor infecties. Dit veroorzaakt allerlei klachten waaronder vele chronische klachten.
Sommige dragers van deze galsteentjes ontwikkelen een allergie of huidziekten waaronder psoriasis, eczeem en rosacea.
Er zijn meerdere soorten gal- of niersteentjes. De steentjes kunnen zwart, rood, wit, groen (door gal) of bruin zijn. Sommige hebben langwerpige groefjes, andere zijn samengesteld uit vele kleine groefjes. Wanneer de steentjes groter worden of het aantal toeneemt, kan dit een aanleiding zijn voor verminderde galproductie, aandoeningen of ernstige ziekteverschijnselen. Het reinigen van de lever verbetert de algehele gezondheid en levert een bijdrage aan het voorkomen en herstellen van allerlei aandoeningen. Het gebruik van voedingssupplementen en kruiden is op de dag van de lever en nierreiniging niet nodig. Wanneer u medicijnen gebruikt moet u dit even overleggen met uw therapeut of arts.

Vragen